Anmeldelser

Søren Korshøj: Bladet fra munden
af Birthe Sørensen
- Dagbladet Arbejderen

Da Danish Music Award (DMA) Folk i marts måned afholdt sin årlige prisuddeling gik prisen for 'Årets vise Album' til sangeren, sangskriveren, musikeren og komponisten Søren Korshøj.

Han fik prisen for sin seneste cd 'Bladet fra munden', som er hans andet soloalbum. Det første album, 'Nærmest næsten nøgen' blev nomineret i 2005 i samme kategori, hvor Søren Korshøj også var nomineret som Årets danske sangskriver

Og sangskriver i ordets bedste betydning er netop hvad Søren Korshøj er. På albummet 'Bladet fra munden' tager han i den grad bladet fra munden og kommenterer poetisk, lyrisk og skarpt stort og småt og udviklingen i al almindelighed i Danernes land.

Et selvfedt folk

Det gør han på nummeret 'Danernes vang', hvor han beretter om 'Et almindeligt selvfedt folk på jord / med storhedsvanvid i fuldeste flor / som binder hinanden med strammere bånd, / håndhæver dagligt den rette ånd / hvis båndene snærer det gør de for tiden, / på det sted vi kalder danernes vang / er det tid til at synge en sang'.

Eller på nummeret 'Land of the welcoming heart', en titel lånt fra et gammelt logo for Danmarks turist forening, hvor Korshøj retorisk spørger, hvad der er hændt i Danmark: 'Det er vældigt betænksomt der holdes øje med folk af ekstrem observans / jeg bliver betænkelig når vi vil bøje de dyder der var her til lands / når nogen bliver hentet med sæk over hovedet og anbragt i isolation / er der grønt lys for dem som ønsker at kvæle, enhver form for opposition'.

Søren Korshøj tager også skolesystemet under behandling, 'nu er det slut med rundkreds i solen / man bliver klog af at sidde stille på stolen'. Videre fortæller han om handleplaner fra man bruger ble og konkluderer ironisk, at 'alle der bliver født kan blive noget stort / ved at passe lektier spejder og sport'.

Iørefaldende musik

Men Søren Korshøj kan ikke kun skrive tekster. Han kan også lave musik, iørefaldende og meget forskellige melodier. Rolige, stilfærdige troubadoursange eller rytmiske og hurtige. En enkelt er nærmest bluesagtig mens andre har en lethed, hvor omkvædet bliver hængende i baghovedet, blandt andet i nummeret 'Cafe Deja-vu'.
Søren Korshøj spiller selv guitar men også andre musikere medvirker på bas, trommer, banjo, violin, mundharpe og trækbasun.
Selv om dette album kun er den 45-årige Søren Korshøjs andet soloalbum er han bestemt ikke ny i musikbranchen.

Kætter Kvartet og Instinkt

I halvfemserne var han en af de sprælske violinspillere i 'Kætter Kvartet'. Da den blev opløst fortsatte han i bandet 'Instinkt' som har turneret i Canada, Storbritannien, Norden og det øvrige Europa. Instinkt modtog blandt andre DMA prisen for 'Årets folk album' for både albummet 'HUR' i 2003 og 'GRUM' i 2007.

Søren Korshøj turnerer nu med et repertoire af egne sange og fortællinger, både som solist og med øvrig besætning. Han kan blandt andet høres den 5. juni ved indvielsesfesten for 'Den grønne firkant' på Nørrebro og den 31. juli på Frederikssund Festival.



Søren Korshøj: Bladet fra munden,
Gateway Music, Af FINN SMED SAHLHOLDT, Jyllandsposten d. 22.12.08

I gamle dage ville man have kaldt ham protestsanger, men den betegnelse henhører nu under kulturarven og under navne som folkesangerne – også en gammel betegnelse – Cæsar og Jan Toftlund.

I nutiden er samfundskritikken bredt ud i underholdningsbranchens mange udtryksmåder. I rockmusikken har vi for nylig haft Natasja, mens det ikke sker så tit i den danske folkemusik.

Om Natasjas ”Gi’ mig Danmark tilbage” har været en anspore, vides ikke med bestemthed, men Søren Korshøj har i hvert fald også følt tiden inde til at tage ”bladet fra munden”.

Forklaringen kommer i den første sang ”Danernes vang”:

En lille lykkelig plet på jord,
hvor helt almindeligheden bor
spadserer til hverdag rundt i hånd,
med storhedsvanvid i fleksibelt bånd
når menigheden mangler den rette ånd,
på det sted vi kalder danernes vang
er det tid at synge en sang.

Storhedsvanvid

Temaet om storhedsvanviddet forsætter på det næste nummer ”Det hele for det halve”:

I aftes på min fladskærm ku’ jeg se, at vi var rige,
vi kan købe hele verden på klods,
hvis nogen ikke sælger, kan de få en lille krig,
så de kan blive demokrater ligesom os,
det er rødgrød med fløde så hygggeligt det bli’r
den dag alle folk går rundt og taler dansk
Telefonhelvede

På den næste får vores trykknaptelefons-helvede også sit besyv med med følgende omkvæd:

Hvis du vil tale med nogen, tast cpr, tryk to, afslut så med trekant.
Så er de ude af menuen og kan høre lidt musik,
fra vores service telefon et øjeblik
Sangen handler om det vanskelige i at få lov til at snakke med en person fra lægevagten.

Lektier, spejder og sport

Desuden ironiserer Søren Korshøj over Danmarks slogan som ”Land Of The Welcoming Heart”. Han synger om ungdomsoprøret, der løb ud i sandet, og om opstramningen i folkeskolen:

»Det kan godt ske, at vi ikke blev noget stort,
men vi passede lektier, spejder og sport.«


Der er dog ikke kritik og ironi det hele, og den sidste strofe på pladen er »Fred er det favnende ord«.

Måske han ikke er så vred alligevel, men det er en dejlig rejse, som Søren Korshøj tager lytteren med på. Debat om nutidssamfundet er altid en glæde i musikken, når det gøres med talent.
Fortjener at blive en sælllert

På musikfronten har Korshøj allieret sig med navne som Perry Stenbäck, Louise Vangsgaard og Rasmus Kern fra Magtens Korridorer.

Pladen kunne fortjene at blive en sællert, men der er altså et stykke op til f.eks. Kim Larsen. Lune Larsen har en langt bedre stemme, og produktionerne og musikken er mere velkomponeret.

Korshøjs soloplader, denne er nummer to, er en slags sidebeskæftigelse ved siden af hans engagement i bl.a. gruppen Instinkt.



Søren Korshøj - "BLADET FRA MUNDEN" Anmeldt den 10.Oktober 2008. af SØREN CHR. KIRKEGAARD

Der er kommet mere bid i Søren Korshøjs tekster, men musikken har også fået mere tyngde.

Søren Korshøj tager bladet fra munden på sin nye solo-cd (hans anden), hvor han lufter sin mening om livets skæve gang i Dannevang - eller Danernes vang, som han kalder det i sangen med samme titel. Her karakteriseres danerne bl.a. som “et almindeligt selvfedt folk på jord, med storhedsvanvid i fuldeste flor/ som binder hinanden med strammere bånd, håndhæver dagligt den rette ånd”.

Korshøj får også luft for sine frustrationer i “Servicesangen”, hvor skadestuen er erstattet af en telefonsvarer. I sangen med den ironiske titel “Land of the welcomming heart” er det intolerancen og overvågningssamfundet, der står for skud, og i sangen “Lektier, spejder og sport” ironiserer Korshøj over ensretningen: “Måske de færreste er født som genier/men vi er vældig gode til at gøre hvad andre siger/det kan godt ske vi ikke blev noget stort/men vi er vældig gode til lektier, spejder og sport”.

Søren Korshøj er blevet mere vredladen og vrissen (med god grund vil han sikkert selv hævde), og der er kommet mere bid i hans tekster, men der er også kommet mere tyngde i hans musik. Hvor han på sin første solo-cd “Nærmest næsten nøgen” akkompagnerede sig selv på guitar, har han denne gang fået selskab af en håndfuld kompetente musikere, bl.a. Perry Stenbäck på dobro og banjo, Louise Vangsgaard på violin og bratsch og Rasmus Kern på mundharpe, og det giver alt andet lige altså musikken en mere markant profil.

Søren Korshøj er jo kendt som en sprælsk violinspillemand i grupperne Kætter Kvartet og Instinkt, men her holder han sig til sang og guitar, og det gør han godt. Som sanger bør han fremhæves for en meget klar og tydelig pointering af de skarpe tekster. De er pakket pænt ind i ørevenlige, sangbare og ind imellem lystige melodier. Hvilket dog ingenlunde kan tilsløre ironien og kanterne. Det er nok heller ikke tilsigtet.

Lidt poesi er der nu også blevet plads til. Bl.a. i den “Den lille grønne vals”, en glad lille sang om glæden ved naturen, i “Jollen og jeg” om glæden ved at eje en båd og i “Det favnende ord” om glæden ved gode ord som varme og fred og glæden over børnenes leg og konens smil.

Livet i Danernes vang har trods alt også sine lyse sider.


Søren Chr. Kirkegaard

Søren Korshøj - NÆRMEST NÆSTEN NØGEN Anmeldt den 30.marts 2004 Af LEIF KIRKVÅG

En ny god visesanger har vist sig på den danske visescene.                                                        
Søren Korshøj, der i mange år har været sanger, komponist og sangskriver i det danske folkemusikmiljø, har nu udgivet en dejlig Cd med viser.

Cd'en består af 12 viser han selv har skrevet tekst og musik til, og når man lytter til den kan man tydeligt høre, at han har sine musikalske rødder dybt i den danske muld. Hans melodier bygger på visetraditionerne helt fra Middelalderen og helt frem til de moderne troubadourer som Thomas Kjellerup, og Sebastian.

Teksterne bringer minder frem om Ambrosius Stub, Halfdan Rasmussen, Jeppe Aakjær og mange andre, men er alligevel fra hans helt eget univers.

Flere af sangene har en kvalitet, som måske vil bringe dem ind i den næste udgave af Højskolesangbogen, men de hudløse og nærmest næsten nøgne viser, har absolut fortjent at blive hørt af alle, der holder af viser - både på store og små scener.
Leif Kirkvåg

Søren Korshøj: NÆRMEST NÆSTEN NØGEN Af FINN SMED SAHLHOLDT

Dette debutudspil ryger så legende let ind i hovedet, men det herlige ordspil i teksterne, den harmoniske guitarlyd og sangstemme bliver hængende. Der er noget Kim Larsen og hans klassiker "Værs'go" over det.

Nu skal det med debutant også tages med et gran salt. Søren Korshøj fra 1964 har været aktiv spillemand siden 1977 og initiativtager til grupperne Kætter Kvartet og Instinkt. Men der er et langt stykke fra den prisbelønnede Instinkts eksperimenterende folkemusik til hans afdæmpede soloplade.

Pudset godt af
At resultatet er blevet så vellykket skyldes også, at han har turneret alene i de senere år med de sange, som han nu har fået udgivet. Dermed er de blevet pudset godt og grundigt af.
Der er stjernestunder undervejs, og teksterne er fyldt af pudsige billeder. Her fra titelmelodien:


Tænke store tanker, handle i det små.
Bære brænde ind, tænde mig en røg,
mødes med det punkt hvor jeg har glemt, hvad jeg skal nå.
Se vinden danse med mit vasketøj.
Blive hudløs, nærmest næsten nøgen.

Finn Smed Sahlholdt (Jyllandsposten 26. marts 2004)


Søren Korshøj: NÆRMEST NÆSTEN NØGEN AF BENTE KURE

Søren Korshøj har begået en solo-CD i helt bogstavelig forstand. Der er nemlig ikke andre medvirkende musikere eller sangere på CD'en end Søren selv. CD'en hedder "Nærmest næsten nøgen", og den er han sluppet rigtig godt fra i godt producer-selskab med Palle Aarslev. Og teknikkeren er Michael Engman, hvis fingeraftryk heldigvis ikke fornægter sig. Lydbilledet er fint fyldt ud på trods af, at der udelukkende er vokal og guitar. En kvindelig korstemme og en lyrisk bas ville ha' klædt projektet, men de savnes ikke.
Jeg må med skam sige, at jeg ikke er særlig god til at lytte hele CD'er igennem - det er vist en erhvervsskade - og det er længe siden jeg sidst har gjort det. Men Sørens CD måtte jeg bare høre helt - og igen! Og i anden (og tredie!) gennemlytning skrev jeg et par små noter, som jeg fik lyst til at dele med dig, der læser dette:

Sprøde, dybsindige tekster med et smil i mundvigen og en fin beherskelse af leg med sproget.
Jeg plukker nye sprogblomster hver gang jeg hører CD'en:
- vinden danser med mit vasketøj...
- posemælken flød som honning...
- drømme ta'r på tur mellem klapvogn og rulator...
- jeg har løse ender på den røde tråd... for blot at nævne nogle.
Jamen, han er jo en glimrende guitarist!
Ikke nogen stor sangstemme, men virkelig god til at formidle, til at bruge det han har.

Kort og godt fra én visesanger/sangskriver til en anden: Godt gået og tillykke, Søren. Mon ikke du skulle ha' gode chancer for at rende af med næste års statuette?
Og til jer andre: Hvis du er til viser og gode tekster så MÅ du ha' denne CD.

Bente Kure




Kontakt mig...klik her